Der er mange gode grunde til at have en personlig profil i det professionelle netværk LinkedIn. Men har du tænkt på, at virksomheden også får større synlighed, hvis I opretter en virksomhedsprofil der?
Over 900.000 danskere har efterhånden en profil på det professionelle netværk LinkedIn, og det er blevet et meget mere interessant sted at besøge, end da jeg meldte mig ind i 2004 og næsten følte mig ensom.
En LinkedIn-profil er et professionelt elektronisk visitkort, men den er også meget mere. Ikke mindst hvis man sørger for at optimere sin tekst med de ord, man ud over sit navn gerne vil findes på. For profiler i sociale medier som fx LinkedIn ligger højt i Googles søgeresultat, så de bringer let en til tops og giver synlighed på nettet.
Opret en virksomhedsprofil på LinkedIn
Der er mange gode grunde til at have en personlig profil på LinkedIn. Men har du tænkt på, at virksomheden også får større synlighed, hvis I opretter en virksomhedsprofil?
LinkedIn-virksomhedsprofiler oprettes via en personlig profil, så du er nødt til at have sådan en først. Inden du opretter virksomhedsprofilen, skal du sørge for, at en af virksomhedens e-mail-adresser er tilknyttet din personlige profil. Du kan tjekke under Settings, om det allerede er tilfældet, eller om du skal tilføje den.
Og så er det ellers bare om at klikke på menupunktet Companies og derefter Add a Company-linket (øverst t.h.).
Ud over data som adresse, telefonnummer, webadresse, branche osv. kan du tilføje nøgleord om virksomhedens kerneydelser. Derudover kan du indsætte en fritekst, som fortæller om virksomheden, og hvad I tilbyder. Inden du skriver løs, så husk, at der kun er plads til en tekst på ca. 1.400-1.500 tegn inkl. mellemrum.
Brug effektive søgeord, men undgå duplicate content, hvis virksomheden skal blive synlig
Og pas på, det kan give bagslag i søgemaskinerne blot at kopiere tekst fra virksomhedens hjemmeside ind på virksomhedens LinkedIn-profil. Hvis søgerobotterne opfatter det som duplicate content, altså identisk indhold placeret flere steder, risikerer det at trække ned i placeringen i søgeresultatet (læs evt. mere om duplicate content her).
Så skriv en unik tekst om virksomheden og dens ydelser – og sørg for at bruge præcis de søgeord og -fraser, virksomhedens kunder (også de potentielle) formentlig vil bruge, når de leder. Det er nemlig værd også at arbejde med søgemaskineoptimering på LinkedIn. Ud over friteksten på forsiden af virksomhedsprofilen kan du oprette ydelser og produkter et ad gangen og fortælle mere uddybende om dem i fanebladet Services.
Nye medarbejdere kan få øje på virksomheden på LinkedIn
Virksomhedsprofilen på LinkedIn kan som beskrevet herover hjælpe til synlighed i søgemaskinerne. Men den giver også synlighed i LinkedIns eget univers. Når virksomheden har en LinkedIn-profil, vil der automatisk være link til denne fra medarbejdernes personlige LinkedIn-profiler – hvis de altså har stavet virksomhedens navn korrekt! Dermed vil personer, der har interesse i virksomheden, hurtigt kunne klikke sig frem til profilen og læse mere. Måske er det jeres næste dygtige medarbejder, der får øje på jer ad den vej. I øvrigt kan du også annoncere efter medarbejdere via virksomhedsprofilen, men det skal du betale for – i modsætning til de øvrige ting, jeg har beskrevet her. De er alle gratis … ud over den tid du bruger på at oprette dem.
Webredaktricen kan hjælpe med LinkedIn-profilen
Og jo, Webredaktricen har skam en profil på LinkedIn, der arbejder for synligheden i søgemaskinerne (se illustrationen). Jeg hjælper også gerne jeres virksomhed med at få en, hvis du er usikker på, hvordan det skal gøres, eller hvis du mangler en til at skrive teksterne. Desuden tilbyder jeg workshopper om LinkedIn. Vil du høre mere, er du velkommen til at kontakte mig.