Tid er penge, ikke mindst når du driver en lille virksomhed. Og noget af det mest irriterende at bruge sin sparsomme tid på er at forholde sig til sælgere, der vil afsætte alt fra printerpatroner og rengøringsmidler til AdWords-kampagner og tvivlsomme annoncer. Men det er muligt at blive fri.
Personligt hader jeg (især) telefonsælgere af et ærligt hjerte. Deres anmasenhed forstyrrer flowet i min arbejdsdag, og jeg kunne ikke drømme om at købe noget af dem. Fordi jeg har den grundholdning, at jeg nok selv skal bestemme, hvad jeg vil købe og ikke mindst hvornår. Derfor har jeg sørget for, at Webredaktricen har været reklamebeskyttet i CVR-registret, lige siden virksomheden blev etableret i 2009.
Det er strafbart at overtræde reglerne om reklamebeskyttelse
Reklamebeskyttelsen betyder, at jeg ikke bliver kontaktet af sælgere – og i de få tilfælde, hvor det alligevel er sket, har de lynhurtigt trukket følehornene til sig, når jeg har fortalt, at virksomheden er reklamebeskyttet, og de ved at kontakte mig er ved at begå en ulovlighed. Faktisk kan det ifølge CVR-lovens bestemmelser (§ 19 og § 22) straffes med bøde, hvis man overtræder reglerne om reklamebeskyttelse.
Jeg er så begejstret for reklamebeskyttelsen, at jeg med jævne mellemrum underholder mine kunder, mit netværk, mine konkollegaer og hvem der ellers gider høre på det, om den. Og så dukker spørgsmålet gerne op: Jamen, hvordan gør man?
Sådan reklamebeskytter du din virksomhed [opdateret nov. 2015]
Det fortæller jeg gerne, for det er meget nemt. Og jeg tænkte, at du måske også gerne ville vide, hvordan du reklamebeskytter din virksomhed – derfor dette indlæg blandt de gode råd.
Følge dette link til CVR-registrets side om reklamebeskyttelse. Her kan du læse mere om, hvad reklamebeskyttelsen indebærer. Og i afsnittet Hvordan reklamebeskytter jeg min virksomhed? finder du et link til Virk Indberet. Det er her, du skal foretage ændringen i dine virksomhedsoplysninger, så virksomheden fremover er reklamebeskyttet.
Reklamebeskytter du en eksisterende virksomhed, går der et stykke tid, før effekten mærkes. Det skyldes, at din virksomheds data allerede kan være på eksisterende udtræk fra virksomhedsregistret, og derfor kan (og må) virksomheden, der har købt udtrækket, stadig bruge det.
BONUS: Har du brug for et par rigtig gode grin, så besøg Vi Bruger Ikke, og læs nogle af de meget underholdende historier fra virksomheder, der er effektive til at slippe af med telefonsælgere. Måske kan du lære et par trick 🙂