Få hjælp til at skrive bedre indhold til din virksomheds hjemmeside. Den 7. og sidste artikel i temaet Skriv til nettet får du her: Skriv også til Google og de andre søgemaskiner.
Dine kunder, både de eksisterende og de potentielle, er de vigtigste gæster på din hjemmeside. Så det er dem, du i første omgang skal tænke på, når du skriver tekst til din virksomheds hjemmeside. I mine øvrige artikler om at skrive til nettet kan du læse om at gøre teksten brugervenlig, så det bliver let for kunden.
Substans og kvalitet er også vigtigt for søgemaskinen
Men når nu du er i gang med at skrive brugervenlig webtekst, som indeholder masser af relevante og brugbare oplysninger om dine produkter og ydelser, kan du lige så godt med det samme skrive, så du inviterer søgemaskinerne med inden for.
Googles Hummingbird algoritme, der blev lanceret medio 2013, betyder, at substans og kvalitet i indholdet nu er lige så vigtigt for søgemaskinen som for kunden. Men du skal også stadig lave søgemaskineoptimering (SEO) på søgeord og -fraser.
Skriv til nettet-rådene hjælper også din hjemmeside i søgemaskinerne
Der findes snart en milliard hjemmesider i verden, så det gælder om at gøre noget for at skaffe sig synlighed. Heldigvis har nogle af skriverådene fra Skriv til nettet-temaet en god bonus: De gør det ikke kun lettere for kunden, de gør det også lettere for søgemaskinerne at finde din hjemmeside og det indhold, du har fremhævet. Det gælder fx disse artikler, som du med fordel kan læse eller genlæse, hvis du vil arbejde med SEO på din hjemmeside.
- Skriv skimbart. I artiklen fik du gode råd om at skrive, så dine kunder let kunne skimme siden og finde den information, de søger. Det handler bl.a. om at placere de væsentlige søgeord i sidetitlen, i underoverskrifter og i punktopstillinger. Når søgeordene står her, bliver det ikke kun let for kunden. Søgemaskiner opfatter også ord placeret her som vigtigere end sidens øvrige tekst.
- Skriv overskuelig. I artiklen lærte du at arbejde med at finde essensen af en sides indhold og skrive præcist om det. Når du holder dig til det væsentligste, er det også lettere at arbejde med SEO på siden. For man kan kun søgemaskineoptimere på 2-3 søgeord eller -fraser pr. underside. Og søgeord og -fraser skal selvfølgelig handle om sidens essens.
- Link hjemmesiden sammen. Interne link på hjemmesiden styrker placeringen i søgemaskinerne. Når du linker fra flere forskellige undersider på hjemmesiden til fx siden Bogføring eller siden Nyt tag (eller det emne, der er relevante i din branche), fortæller du både kunder og Google, at netop her er informationen om dette emne. Og Google vil helst vise sider, der har værdi (= har relevant indhold) for brugeren. Derfor får sider, som mange link peger på, en bedre placering (men selvfølgelig kun, hvis der er substans i indholdet).
Få en overskuelig oversigt over SEO-tiltag
SEO består af mange flere elementer end dem, jeg har nævnt her. Og det kan virke uoverskueligt at huske at bruge dem alle. Men prøv at kaste et blik på denne amerikanske hjemmeside, hvor du finder Det periodiske system for SEO. Det er en overskuelig oversigt over, hvilke SEO-tiltag du med fordel kan bruge – og hvad du skal holde dig langt væk fra at gøre, fordi det skader hjemmesidens placering i Google.
God webtekst og SEO er ikke et enten-eller. Det er et både-og. Og jeg kun kan anbefale, at du tager begge dele alvorligt og skriver god og overskuelig webtekst til både kunder og søgemaskiner. Forhåbentlig kan de gode råd i mit Skriv til nettet-tema hjælpe dig godt på vej. God skrivelyst!
Kursus i at skrive til nettet?
Har du og dine medarbejdere brug for endnu flere gode skriveråd og effektive skriveøvelser, så husk, at I altid kan booke mig til et Skriv til nettet-kursus.