Skriv til nettet # 3: Kunden skimmer – skriv skimbart

Webredaktricen sætter fokus på god webkommunikation. Derfor forærer jeg dig for tiden en række råd om at skrive til nettet. Følg med i temaet, og få hjælp til at gøre virksomhedens hjemmeside mere brugervenlig. Den 3. artikel i temaet Skriv til nettet får du her: Kunden skimmer – skriv skimbart.

Det er sværere at læse på skærmen end på papir. Derfor skimmer din kunde hjemmesidens tekst. Kunden er også ofte på jagt efter specifik information, og med de ufattelige mængder information på nettet er det umuligt at læse alt. Så hun prøver at danne sig det hurtige overblik ved at skimme.

Du skal især arbejde med følgende punkter, når du vil skrive skimbar webtekst, som gør det let for kunden.

Overskrift (rubrik)/sidetitel

  • Skriv en meningsfyldt og beskrivende overskrift, der tydeligt og med det samme fortæller din kunde, hvad sidens emne er.
  • Brug et eller flere af de vigtigste nøgleord fra emnet i overskriften.
  • Undgå sjove, smarte, spidsfindige overskrifter, som kun er ude på at imponere, men har lav informationsværdi.

Underoverskrifter (underrubrikker)

  • Skab overskuelighed ved at bryde brødteksten op i mindre bidder, og giv dem underoverskrifter.
  • Den fremhævede tekst (underoverskriften) midt i brødteksten fungerer som kroge, der fanger kundens opmærksomhed og giver hendes øjne et hvil og overblik.
  • Brug et eller flere af de vigtigste nøgleord fra brødteksten, der følger lige efter underoverskriften, i underoverskriften.

Punktopstillinger

  • Brug punktopstillinger – de giver en pause i den massive brødtekst og er lette at overskue.
  • Indsæt væsentlige nøgleord i punkterne, så er der en stor chance for, at din kunde får øje på dem.
  • Men brug kun punktopstillinger, hvis det giver mening i forhold til teksten, fx hvis du laver opremsninger.

Kunden læser kun 20 % af en sides indhold – hjælp hende til at læse det vigtigste
Undersøgelser har vist, at brugeren ikke læser mere end 28 % af indholdet på en side, ofte er det kun 20 %. Vil du sikre, at din kunde læser de vigtigste 20 % af teksten på siderne på virksomhedens hjemmeside? Så anbefaler jeg, at du bruger ovenstående metoder til skimbar tekst, når du skriver til nettet.

Husk også at hjælpe kunden ved at skrive det vigtigste i dit budskab først på hver eneste underside. Det kan du læse mere om i artiklen Skriv det vigtigste først.

Kursus i at skrive til nettet?
Har du og dine medarbejdere brug for endnu flere gode skriveråd og effektive skriveøvelser, så husk, at I altid kan booke mig til et Skriv til nettet-kursus.

Skrevet af Bente Hoffmann

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.