Skriv til nettet # 2: Skriv det vigtigste først

Webredaktricen sætter fokus på god webkommunikation. Derfor forærer jeg dig for tiden en række råd om at skrive til nettet. Følg med i temaet, og få hjælp til at gøre virksomhedens hjemmeside mere brugervenlig. Den 2. artikel i temaet Skriv til nettet får du her: Skriv det vigtigste først.

Din kunde har et mål, når han søger efter produkter eller oplysninger på nettet – han browser ikke bare målløst rundt. Derfor skal han finder det, han søger. Hurtigt. Ellers skynder han sig tilbage til Google og klikker på et andet søgeresultat.

Skriv til den utålmodige kunde
Du skal derfor

  • lade tekstens allerførste ord være så relevante og fængende, at de overbeviser kunden om, at han læse videre
  • skrive det vigtigste i dit budskab i starten af teksten.

Sådan gør du det nemt for den utålmodige kunde, der prøver at danne sig et overblik og afgøre, om svaret på hans søgen findes netop på din virksomheds hjemmeside.

Få hjælp fra nyhedstrekanten
Nyhedsjournalister arbejder med modellen nyhedstrekant (se illustration (klik for at gøre den større)). En trekant, der står på spidsen for at illustrere, at det vigtigste, hovedbudskabet, skal fortælles først. Derefter kan man øge detaljegraden.

Der er delte meninger blandt de, der arbejder med webtekst, om man kan overføre nyhedstrekantens metode til web. Jeg hører til dem, der mener, at det giver god mening. Kunden læser kun en brøkdel af teksten på en webside – og det, han læser, er højst sandsynligt det øverste. Når du bruger nyhedstrekanten som huskeregel, holder du fokus på at skrive det vigtigste først. Men husk nu, det skal være det, der er vigtigst for kunden, ikke for virksomheden.

Overskuelighed på smartphones og tablets
Mange bruger også smartphones og tablets til at gå på nettet med. Det stiller endnu større krav til, at du fanger kunden med det samme og gør budskabet overskueligt for ham. For det er endnu svære at overskue omfangsrigt og detaljerigt indhold på de små skærme. Måske er kunden endda også på farten, mens han søger information, og det gør tilgangen endnu mere flygtig.

Der er flere råd på vej til dig om overskuelige webtekster: Næste artikel i Skriv til nettet-temaet handler om at skrive skimbart. Artiklen får du efter påske.

Du husker mindre og læser dårligere på en skærm
I øvrigt bekræfter ny norsk forskning tidligere undersøgelser, der viser, at man husker mindre og læser dårligere på en pc-skærm. Det er endnu et argument for at gøre det let for kunden. Læs evt. artiklen om undersøgelsen på videnskab.dk.

Kursus i at skrive til nettet?
Har du og dine medarbejdere brug for endnu flere gode skriveråd og effektive skriveøvelser, så husk, at I altid kan booke mig til et Skriv til nettet-kursus.

Skrevet af Bente Hoffmann

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.