QR-koder – et værktøj til hurtig information

Det er et stykke tid siden, de første indtog gadebilledet, produktioninformationer, reklamer osv. Og der er ingen tvivl om, at vi kommer til se flere af dem, QR-koderne. Men ved du, hvordan de fungerer, og hvordan du bruger dem fx i din markedsføring?

Ved brug af denne QR-kode bliver du ledt direkte til Webredaktricens Lej en webredaktør-side.

QR-koder er 2D-stregkoder, som kan scannes med en smartphone (altså en mobiltelefon med funktionalitet fra en pc), hvis man har installeret et program til at klare opgaven.

Fra QR-kode til hjemmeside
Når QR-koden er scannet, sender softwaren ens smartphone videre til fx den hjemmeside, som koden indeholder. Hvis du scanner QR-koden her til venstre, vil din telefon blive sendt direkte til Webredaktricens Lej en webredaktør-side (og det er selvfølgelig en side med responsivt, mobilvenligt layout).

Hvis jeg kørte en annoncekampagne for netop min Lej en webredaktør-ydelse, ville jeg med fordel (og helt gratis) kunne inkludere QR-koden i kampagnen. Potentielle kunder behøvede ikke at huske eller indtaste adressen til min hjemmeside, de kunne blot scanne QR-koden, besøge Lej en webredaktør-siden og gemme webadressen i telefonens browser til senere brug.

QR står for Quick Response
QR står for Quick Response, og det er lige præcis, hvad man får, når man anvender koderne. Blot ved at scanne koden får man den information, som afsenderen har puttet i den. Det kan som nævnt være en webadresse, men det kan også være et telefonnummer eller en kort tekst.

QR-kode med sms i
Du kan også lave en QR-koder, der indholder en udfyldt sms, dine kunder kan scanne og sende til din virksomhed. Din virksomheds telefonnummer er  en del af koden, og det er muligt for afsenderen at redigere sms-teksten inden afsendelse. Disse koder kan anvendes, hvis du fx vil gøre det let for dine kunder at sende dig en besked om, at de gerne vil ringes op.

Kom i gang med QR-koder
Kender du ikke allerede til QR-koder, er det en god idé at kigge lidt på, hvordan andre bruger dem, inden du implementerer dem i fx din markedsføring.

For at du selv kan scanne QR-koder med din smartphone, kræver det, at du har adgang til at gå på nettet med din telefon, og at du installerer en QR-reader, altså det program/den app, der foretager scanningen.

Der findes flere forskellige gratis apps, jeg har valgt at bruge en fra ScanLife. Se, hvordan du henter app’en: www.scanlife.com/get-the-app

Nu er du klar til at scanne QR-koder.

Lav QR-koder selv
Når du er blevet fortrolig med QR-koderne, har du måske også fået gode idéer til, hvordan du selv kan bruge dem i markedsføringen af din virksomhed. Måske som et hurtigt visitkort, måske til at skabe fokus på et bestemt forretningsområde. Eller måske skal QR-koden sidde på et fysisk produkt. Når dine kunder så scanner koden, kommer de til en webside, der fortæller produktets historie, hvad produktet indeholder, eller måske hvornår du afholder et interessant arrangement, de kan deltage i. Mulighederne er lige så mange, som der er gode idéer.

Når du har fundet ud af, hvad du skal bruge en QR-kode til, og hvad den skal indeholde, kan du selv lave den online i en generator, prøv fx denne danske QR-generator.

Vil du vide mere om QR-koder, så læs fx denne artikel på Wikipedia. Og har du brug for hjælp til at lave den undersider på din hjemmeside, som QR-koden skal føre til, er du velkommen til at bede Webredaktricen om assistance.

Denne artikel er opdateret d. 6. april 2016.

 

Skrevet af Bente Hoffmann

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.