In-Page Analytics giver dig letoverskuelig og brugervenlig – men ikke detaljeret – statistik.
Måske har du bemærket, at Webredaktricens hjemmeside for få måneder siden skiftede udseende, og at menuen er blevet sat lidt anderledes sammen. Jeg kiggede nemlig dybt i hjemmesidens statistik i Google Analytics, det gratis statistikværktøj – og fik noget af en overraskelse. Statistikken afslørede, at hjemmesiden havde en hel sektion – et menupunkt med fem-seks underpunkter – som nærmest aldrig blev besøgt.
Statistik – et stærk værktøj til at tage pulsen på din virksomheds hjemmeside
Det gav mig selvfølgelig anledning til at tænke over både placeringen og relevansen af det pågældende indhold, og i sidste ende fik det mig til at ‘ommøblere’ helt. Mens jeg endnu en gang måtte konstatere, at statistik er et stærkt værktøj, når du vil tage pulsen på din virksomheds hjemmeside og dens funktionalitet.
Hvis jeg havde nærstuderet listerne med de mest besøgte url’er eller nogen af Google Analytics mange andre data, havde jeg nok også fået øje på de ubesøgte websider … på et tidspunkt. Men det var In-Page Analytics, der gav mig indsigten i ét hug. Let tilgængeligt og brugervenligt.
In-Page Analytics viser de statistiske data direkte på din hjemmeside
In-Page Analytics er en af funktionerne i Google Analytics. I modsætning til en stor del af det øvrige indhold i Analytics består In-Page Analytics ikke af grafer, linkoversigter og andet data, som kan være svære at overskue. Derimod viser det din hjemmeside med de statistiske data ovenpå – forstået på den måde, at du på hvert eneste link på hjemmesiden kan se, hvor mange procent af de besøgende, der har klikket netop der. Og du kan klikke rundt på hjemmesiden og få opgørelsen for alle de undersider, du har lyst (og tålmodighed) til at se.
Det er statistik med et meget mere brugervenligt ansigt (men også med en del begrænsninger) end de traditionelle tabeller. Her får du det helt hurtige overblik over, hvilke sider der er populære på din hjemmeside og hvilke, der lever et mere skjult liv. Har du Google Analytics tilknyttet din hjemmeside, så prøv at kaste et blik på In-Page Analytics (nederst under menupunktet Indhold). Måske får du øje på noget, du ikke vidste … og som råber på handling.