Om meget billige hjemmesider.
Jeg var på seminar for nylig, og i en fredelig social stund faldt jeg i snak med en konsulent. En pæn mand i sin bedste alder og med solid fod på sit fagområde, lød det til. På et tidspunkt faldt talen på et af mine yndlingsemner, webkommunikation.
Jo, konsulentens enkeltmandsvirksomhed havde skam en hjemmeside. Jeg har givet 1.200 kroner for den, sagde han stolt og kiggede undrende på mig, da jeg var ved at kløjes i hans udsagn.
1.200 kroner? spurgte jeg for at være sikker på, at jeg ikke havde hørt forkert eller misforstået noget.
Konsulenten bekræftede og fortalte så, at det var hans bogholders skyld, at han overhovedet havde en hjemmeside, ja, det var faktisk også hende, der havde sat den op. For hun var blevet ved med at sige, at han skulle have en, sagde han. Man er jo nærmest suspekt, hvis man ikke har en hjemmeside, fortsatte han og tilføjede: Men jeg bruger den ikke til noget. Det er ikke der, folk finder mig.
Lad dig ikke lokke til at få en hjemmeside
Som den nysgerrige kvinde jeg er, måtte jeg se konsulentens hjemmeside, da jeg atter sad på mit kontor. For var det bare mine fordomme og høje faglige krav, der fik mig til at mene, at man ikke kan få en seriøs hjemmeside for 1.200 kroner?
Det var det ikke. Hjemmesiden så ud, nøjagtigt som jeg frygtede. Men til gengæld inspirerede den mig til at skrive om, hvorfor det kan betale sig at bruge lidt flere penge på sin webkommunikation.
Hvis du virkelig mener, at din virksomhed ikke har brug for en hjemmeside, så lad være med at lade dig lokke til at få en. Hverken af bogholdere eller andre. Der er stor sandsynlighed for, at du ikke vil have fokus på hjemmesiden, og at den vil henslæbe en tilværelse som et uinspirerende og uopdateret visitkort for din virksomhed.
Pas på, en hjemmeside kan være for billig
Og hvis du alligevel lader dig lokke, men intet ved om webkommunikation, så lad være med at falde for tilbuddet om en ultrabillig gør det selv-hjemmesideløsning, hvor du kun betaler for installationen af den alleryderste ‘skal’.
Måske ser det umiddelbart ud som en god handel. Men gør dig selv en tjeneste og lav en lillebitte markedsundersøgelse af prisniveauet på hjemmesider. Er tilbuddet, du har fået, så lavt, at det er for godt til at være sandt? Så er det lige præcis, hvad det er.
En uopdateret og rodet hjemmeside svækker din virksomheds troværdighed
Hvis din meget billige hjemmeside bliver et sammensurium af brugeruvenlighed, uopdaterede tekster, Page not found-sider, kategorier uden indhold og et generelt råb om manglende forståelse for webkommunikation, skulle du have holdt fast i, at din virksomhed ikke skulle have en hjemmeside.
For sådan en hjemmeside arbejder ikke for din virksomhed. Den arbejder imod den. Den svækker troværdigheden til dine kerneydelser og kommer til at sende lige så dårlige signaler, som du selv ville gøre, hvis du mødte op med møgbeskidt skjorte og uglet hår til et seriøst salgsmøde.
Der er altid nogen, der finder din hjemmeside
Men der er jo alligevel ikke nogen, der finder hjemmesiden, vil du måske indvende. Jo, det er der altid. Og det kan meget vel være kunder. Ikke mindst, hvis din virksomheds navn er det samme som dit borgerlige navn. Eller hvis navnet på dit domæne er det samme som din virksomheds navn. Så vil du efter al sandsynlighed ligge helt i toppen på Google, hvis nogen søger efter dit eller virksomhedens navn.
Hvis jeg var konsulenten, ville jeg hellere have undværet det vakkelvorne elektroniske visitkort, han havde fået. Og så ville jeg have brugt de 1.200 kroner på at spise en god middag. Den ville i hvert fald ikke have gjort noget skidt for min virksomhed.