En nyhedsbrevslæser har skrevet til mig om et emne, hun mente kunne være relevant i mit nyhedsbrev, nemlig endorsements på LinkedIn. Derfor kommer her en lille gennemgang.
De seneste par uger har jeg fået adskillige mails fra linkedin med besked om at folk har “endorsed” mig, skriver nyhedsbrevslæseren. Men er det nu godt eller skidt…? (…) jeg ved ikke helt hvordan jeg skal håndtere disse “endorsements”. Forventer folk mon at man reagerer på en bestemt måde?
Ja, ’endorsements’ har været hotte på LinkedIn her hen over efteråret, efter at den nye funktion blev introduceret. Endorsement kan i øvrigt i denne sammenhæng oversættes med ‘godkendelse’ eller ’tilslutning’.
Dit netværk bekræfter dine kvalifikationer og din ekspertise
Man har gennem et stykke tid kunnet tilføje prædefinerede Skills & Expertise-ord til sin LinkedIn-profil. Og det er dette profil-element, ‘endorsements’ knytter sig til. I bund og grund handler det blot om, at dit netværk bekræfter eller godkender, at du besidder de kvalifikationer og den ekspertise, du har angivet på din profil.
Du behøver ikke at reagere på, at du bliver ’endorset’, men det er selvfølgelig altid flinkt at gøre gengæld.
Sådan ‘endorser’ du på LinkedIn
Man kan ’endorse’ på to måder:
1) ved at reagere på de opfordringer, LinkedIn kaster i hovedet på en på sitet
2) ved at gå ind på en persons profil og ’endorse’ enten de kvalifikationer, LinkedIn fremhæver øverst på profilen (se billedet), eller ud for de enkelte kvalifikationer i Skills & Expertise-sektionen.
Ved den første, autogenererede måde er det ikke altid helt let at gennemskue, hvad man ’endorser’. Men kig efter de små kryds ud for personer eller kvalifikationer i oversigterne – dem kan du bruge til at fjerne dem med. Vent med at trykke på den gule Endorse-knap, til du på den måde har ‘ryddet op’ og kan stå inde for din godkendelse. Man bliver i øvrigt let præsenteret for den ene række ’endorsement’-forslag efter den anden (de føles næsten endeløse).
’Endorsements’ er en light-light-version af anbefalingerne
Umiddelbart betragter jeg ’endorsements’ som en light-light-version af anbefalingerne (recommendations) – altså som noget, der er med til at understøtte, at det, du skriver på din profil, ikke bare er pure opspind, men har hold i virkeligheden og kan bekræftes og godkendes af mennesker i dit netværk. Men ‘endorsements’ kan også gives med meget let og løs hånd, så deres troværdighed er ikke nær så stærk som anbefalingernes.
Mange tak til min nyhedsbrevslæser for idéen til dette indlæg. Sidder du også med et spørgsmål eller emne inden for webkommunikation eller færden og ageren på nettet, som du vil have Webredaktricens input til, så send mig gerne en mail.