Brug bloggere i din markedsføring

Vil du gerne strække markedsføringsbudgettet lidt længere? Så skal du måske overveje at indgå samarbejde med nogle bloggere, der vil skrive om dine produkter eller afholde konkurrencer blandt deres læsere om dem.

Blogreklame og -markedsføring er billig. Typisk koster den dig kun noget tid og nogle eksemplarer af dit produkt. Men … hvis du ikke husker på, at blogmarkedsføring mere end noget andet handler om relationer og gensidig respekt, så vil din strategi for omtale og billig reklame næppe lykkes.

Bloggere drives af engagement, ikke spaltemillimeter der skal udfyldes
Tænk på det sådan her: Hvis du eller dine pr-folk leverer godt og færdigt pressemateriale med en interessant historie (fx om et nyt produkt) til en avis eller et magasin, er der en sandsynlighed for, at I får omtale. For mediet har et antal spaltemillimeter, der skal udfyldes til hver udgivelse, inden denne sælges til læserne. Og journalisterne, der skal udfylde spaltemillimeterne, har kun et vist antal arbejdstimer at gøre godt med, så de er tilbøjelige til at tage imod godt og skræddersyet indhold.

Men sådan er det ikke med bloggere. Der er meget, meget få bloggere, som tjener (nævneværdige) penge på deres blog. Derimod blogger de af lyst og engagement og har ikke et bestemt areal, de skal fylde med ord. De kan med andre ord skrive, hvad de vil, hvornår de vil. Hvis du gerne vil have dem til at blogge om dit produkt, så giv dem en god grund til det. Og sørg fra første kontakt for at etablere en god kommunikation og en oplevelse af, at i begge får noget ud af samarbejdet.

Bloggens læsere vil læse bloggerens ord som en personlig anbefaling af produktet
Det lyder måske bøvlet i dine ører, at kommunikationen med bloggerne skal være mere personlig og relationsskabende og ikke have meget til fælles med den traditionelle pressemeddelelse. Eller at du er nødt til at sende vareprøver eller selve produktet, så bloggerne selv kan afprøve det, de skriver om. Men tænk over, at den positive omtalt, dit produkt (forhåbentlig) får på bloggene, er værdifuld. Den slags omtale kan nemlig noget, som traditionel presseomtale eller reklamer, du køber, ikke kan. Bloggens læsere vil læse bloggerens ord som en personlig anbefaling af produktet. Og tendensen går i retning af, at almindelige menneskers holdning til virksomheder og deres produkter bliver vigtigere og vigtigere. Forbrugere googler alle slags produkter, og forbrugere vil meget hellere høre, hvad andre forbrugere synes, end hvad virksomheder selv kommer med af lovord om deres produkter.

God omtale på velbesøgte blogs har en stor reklameværdi
Derfor har god omtale på velbesøgte blogs en stor reklameværdi. Men behandl bloggerne ordentligt og vis, at selv om du ikke betaler for reklamepladsen på traditionel vis, så vil du godt ofre noget for den. Fx ved at give bloggeren dit produkt, så hun kan test det eller bruge det som gevinst i en konkurrence, der kan tiltrække flere læsere. Signalerer du, at din virksomhed bare er ude på at få næsten gratis reklameplads uden at yde noget for den, så springer de fleste bloggere fra. Husk, bloggere stiller også spørgsmålet What’s in it for me – inden de siger ja til at lægger arbejde i at omtale dit produkt eller afholde en konkurrence om det.

 

En sand historie fra blogsfæren

Jeg driver et online-netværk for modne kvinder, der blogger, Blogkvinder 40+. Her afholder jeg jævnligt konkurrencer med gevinster sponsoreret af virksomheder. Det er ikke alle henvendelser fra virksomheder, jeg siger ja til, for mange er simpelthen for useriøse. Og jeg vil kunne stå inde for de produkter, jeg reklamerer for (for det er jo i bund og grund, hvad jeg gør, når jeg afholder en konkurrence og i den forbindelse omtaler et produkt).

I efteråret 2012 modtog Blogkvinder 40+ en dag en mail. I emnefeltet stod en bogtitel efterfulgt af ordene “- ny pirrende erotisk bestseller”. Indeni mailen stod hverken mere eller mindre end:

Hvis I har lyst til at lave konkurrence for denne pirrende bestseller, så stiller vi gerne konkurrence eksemplarer til rådighed.

Bedste hilsner
… efterfulgt af navnet på marketing- og pressechefen for et af Danmarks store forlag.

Jeg har en fortid i forlagsbranchen, så afsenderens navn var bekendt – det var den eneste årsag til, at jeg åbnede mailen, som ellers til forveksling lignede spam. Indholdet fortalte mig ikke, hvad det var for en roman (men én, der skulle konkurrere med Fifty Shades of Grey, gætter jeg på), hvorfor forlaget gerne ville have reklameplads netop her, om bloggeren fik noget for arbejdet med at afvikle konkurrencen, hvad man skulle gøre, hvis man var interesseret osv. Ja, marketing- og pressechefen havde såmænd end ikke ulejliget sig med at starte mailen med et ‘hej’ eller en anden høflig hilsen.

Sådan et stykke eklatant dårlig kommunikation med manglende forståelse for kanalen kunne min faglige stolthed simpelthen ikke tie ihjel. Så jeg skrev tilbage, at jeg var i tvivl, om mailen “virkelig kommer fra et stort dansk forlag. Årsag: Der er begået nogenlunde alle de fodfejl, man kan begå, når man ønsker at bruge bloggere i sin virale markedsføring! Derfor har jeg et tilbud til dig.” Og så tilbød jeg “en workshop med fokus på de alternative markedsføringskanaler, nettet giver mulighed for, og hvordan man kommunikerer, hvis man vil udnytte dem optimalt.”

Ikke overraskende hørte jeg aldrig noget fra marketing- og pressechefen.

Men hun har givet mig et brillant eksempel på, hvordan man ikke gør (tak for det!). Og jeg håber, hun ofrer et par ord mere og relationsopbygger en smule, næste gang forlaget ønsker bloggeres hjælp.

Mit råd til din virksomhed er, at du lader være med at gøre sådan. Der skal arbejdes en smule mere – men så fremstår I også meget mere attraktive og som en virksomhed, man som blogger har lyst til at blive sat i forbindelse med.

Skrevet af Bente Hoffmann

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.