For nylig var jeg ude at holde et oplæg om webkommunikation for nogle medlemmer af en forening. I den forbindelse gav jeg også et lynkursus i tekststandarderne i søgemaskineoptimering (SEO). Det fik en deltager til at reagere. Ja, det er jo meget godt, det der, mente hun, men det gjaldt vel stadig, at content is king!
Ja for pokker. Indholdet er afgjort det vigtigste. Men hvad er indholdet værd, hvis det drukner helt i konkurrence med al nettets øvrige indhold?
Skriv til rigtige mennesker, ikke kun søgemaskiner
Jeg mener ikke, det er et enten-eller, god tekst eller SEO. Det er et både-og. Din tekst skal være så relevant, interessant og informativ, at dine kunder (også de potentielle) har lyst til at læse den og agere – fx ved at kontakte dig og bestille en opgave eller lægge varer i kurven i din webshop. Og den skal være søgemaskineoptimeret, så Google og de øvrige søgemaskiner finder den.
Men det er vigtigt at holde dig for øje, at du først og fremmest skriver webtekster til rigtige mennesker. En vakkelvorn, tåget tekst med et formuleringsniveau som hos en elev i 6. klasse men med de rette søgeord, der får den til at ramme Googles top, er intet værd. For hvad vil du på første side af Google, hvis teksten, du byder dine kunder velkommen med, skræmmer dem væk lige så hurtigt, de rammer din virksomheds hjemmeside?
God webtekst er en investering
God webtekst tager tid at skrive. Men god webtekst er også en investering, jeg kun kan anbefale, at du foretager. Det er den, der får dine kunder til at føle sig velkomne og godt tilpas på din hjemmeside. Og det er den, der giver dem netop den information, de søger … og lidt til.
Så jo, content is king. Men inviter endelig også søgemaskinerne indenfor med din tekst.